Cinta Dari Jauh 9

Monday, April 30, 2012
I.N.T.E.R.M.I.S.S.I.O.N

"Papa rancang nak bawak kita satu family melancong ke Turki. End of this month" Encik Ridhuan mengumumkan berita yang dinanti-nantikan oleh seluruh ahli keluarganya.Sebelum aku tanya bila nak pergi,papa dah bagitau.Okay.Lagi tiga minggu.

Iffat sudah tersengih seperti kerang busuk.Ceh.Bab melancong,dia nombor satu.Abang Idlan dan kak Lin hanya diam,seperti memikirkan sesuatu.Mama dan aku sudah berangan untuk melancong habis-habisan.Yaaaa.Nama pun perempuan kan?Nafsu membeli belah ada dimana-mana sahaja.Tipikal.

"Papa,kita pergi pakej?or sendirian berhad ?" Aku musykil la jugak.

Tahun lepas pergi Bangkok pun, aci redah je.Tak dek pakai pakej segala bagai ni.Sebenarnya aku tahu papa tak suka pergi pakej.Alasannya penat nak ikut tourist guide pagi-pagi buta,balik lewat malam.Kalau free and easy,lebih senang.Cuma kena pandai-pandai la kan? Peta,tanya orang, then gamble.hahaha.Tambahan lagi,sekarang dunia semakin maju kan?Guna Ipad pun lepas.Taip nama tempat dan dapat cari dalam peta.so follow the flow.Eheh.

"As usual angah.Cuma ada sedikit kelainan." Angguk tapi selepas tu aku kerut dahi.Aku pandang wajah Iffat yang ralit dengan rancangan di televisyen.Along pandang aku.Aku pandang along.Ape kes? Mama kulihat biasa-biasa sahaja.Cuma tersenyum "Apa yang lainnya papa?" soal along pantas. 

"Kali ni bukan family kita saja,tapi kita pergi dengan kawan papa dan keluarga dia jugak" Mangai.Apedehal papa ajak kawan dia pulak?Selalunya tak pernah pulak.

"Great papa.I likeeee !! Lagi ramai,lagi best " jerit Kak Lin.Along melopong.Kak Lin memang suka berkawan sebab dia dikenali dengan sikap peramah.Agaknya along berkawin dulu pun sebab Kak Lin yang terlebih peramah tackle alongnya.Mama yang sedang mengelek Wafi geleng kepala melihat keletah ibu muda itu.

Ah i don't mind. Yang penting ,dapat jugak aku pergi Turki.Kak Lin sudah tersengih.Kakak ipar aku sorang ni memang suka ramai-ramai,katanya boleh tambah kawan.Taksub sangat dengan pepatah berkawan biar seribu,berkasih biar seorang.Ahah.

Iffat yang dari tadi senyap,tiba-tiba melontarkan persoalan. " Siapa kawan papa yang nak pergi sekali tu ?"Soalan bajet tahu semua benda.

"Kawan lama mama dengan papa.Tapi kaorang tak kenal sebab diorang pindah time tu korang kecil lagi" 

"Dengar tu Iffat ,sah -sah Iffat tak kenal." Giat along.

"Tak payah risau ,diorang pun ada anak-anak.Nanti korang boleh tambah kawan bak kata Lin kawan biar seribu kan? "Panjang lebar mama jelaskan siap perli Kak Lin lagi.Kak Lin seperti biasa, gelak saja.Aku angkat bahu.Terpulang lah.AKu sikit pon tak kisah.




Ataturk Airport.Keadaan didalam lapangan terbang masih seperti cuaca di Malaysia.Tak sejuk sangatTak panas sangat.Ramai pelancong yang datang daripada pelbagai negara.Aku  memunggah  bag-bag yang beriben biru dan diletakkan di atas troli.Hanya aku dan Iffat yang melancong bersama mama dan papa kali ini.Along dan kak Lin terpaksa batalkan percutian mereka kerana Mak kak Lin, Puan Ilah terpaksa dimasukkan ke IJN. Jadinya,along bertanggungjawab menemani Kak Lin menjaga emak mertuanya.Mujur sebelum kami berangkat ,kami sempat menziarah keluarga besan mama.

Aku mengalih ke kiri,Iffat sudah berlari kearah mama.Hantu punya budak .Bolehnya dia lari ala-ala hindustan kearah mama.Malas angkat beg-beg yang berat la tu.Memang nak kena.Iffat hanya melambai -lambai dari arah tempat rehat yang diduduk oleh mama dan wanita yang anggun dengan gayanya tersendiri.Aku menunjukkan penumbuk.Pelancong ditepi kiri dan kanan aku sudah pandang semacam.Ah gasaklah kan?Mesti ingat aku nak cari gaduh.Pandangan kukalihkan kearah beg-beg yang sedang berpusing mengikut mesin penggerak beg tersebut.

Cepatlah.Lagi satu beg je.Beg aku pulak yang lambat keluar.Melihat beg-beg pelancong lain yang sudah diambil oleh tuan empunya,aku dah gelabah. Bila aku gelabah mula, berpeluh je dahi aku ni.Hisy.Tak kan beg aku tertinggal dekat airport Malaysia kot.Kalau betul tertinggal nak cakap dekat papa macam mana?Papa  dan kawan dia pulak pergi uruskan pengangkutan.Memang nak kena la kan kalau sampai terjadi apa-apa dengan bag aku tu.Eceh.Ha! Tudia beg aku.Yes.Aku tersenyum lebar.Yahoo. Beg aku tak tertinggal.Beg hitam beroda dan beriben biru itu baru sahaja ingin kucapai,ada tangan lain yang menyambar dulu.Weh tu beg aku la der.Lelaki yang 
bert-shirt lengan panjang hitam dan jeans biru itu kupandang.

"Saya angkatkan.Mesti cuakkan dari tadi tunggu beg awak tak keluar -keluar lagi" 

Begku diletakkan diatas beg Iffat.Aku terkedu.Hak elah bajet macho la tu,tolong angkatkan beg aku.Cis.Nampak sangat ke aku gelabah tadi?Sepaket tisu dibawa keluar dari poket jeansnya.Dihulurkan kepadaku.Erk. 

"Nah lap dahi awak,nampak sangat awak takut beg hilang?" Perli aku ke ape ni? Aku mengerutkan dahi.Pelik.Apehal mamat ni.Tiba-tiba pulak ramah terlebih.Tadi dalam kapal terbang duduk sebelah aku,tak dek pulak nak sembang apa-apa.Punyalah lah lama ,dekat 10 jam.Tak sembang apa-apa.Boleh bisu jadinya.Padahal aku tunggu la jugak mamat ni nak berbual-bual dengan aku.'Amboi kau nak jugak test market.' Getus hati kecilku.

"Ambik lah tisu je pun.Peluh tu nampak sangat." Cis.Aku hempuk jugak mamat ni.Turki ni sejuk tau.Gebang betul la mamat ni.Laju-laju kuambil sepaket tisu yang dihulurkan.Orang dah bagi,kena cakap terima kasih kan?

"Er..."

"Amboi ,orang suruh angkat beg la,yang awak berdua macam patung kenapa?" soal wanita yang kecil molek saja.Ranggi dengan beg selepangnya.Tinggi lebih kurang aku.Aku tersenyum cuma.Segera menolak troli ke arah ahli keluarga yang lain.Telinga Iffat kutarik.Iffat menyeringai sakit.Mata Iffat memandang kearah lelaki tersebut, memberi isyarat.Aku segera memandang lelaki tersebut,lelaki itu buat-buat berbual dengan wanita muda tadi.

----------------------------------------------

Aquarium Hotel Istanbul.Yeah.kejang otot-otot aku nak sampai hotel ni.Dari airport tadi pun dekat setengah jam jugak nak sampai.Sesak,rakyat turki nak ke tempat kerja masing-masing.Sempat juga aku lelap dalam van tadi.Duduk seat belakang dengan Iffat memang syok la.Mama,auntie Junita dan Kak Min duduk bahagian tengah.Papa,uncle Hazlan dan si lelaki tadi duduk di hadapan sekali.

Sebelum berlalu kebilik masing-masing,uncle Hazlan pesan " Dalam setengah jam,kita turun jalan-jalan okay?" Semua angguk cepat-cepat.Aku dan Iffat cepat-cepat ke tingkat dua.Hotel ni hotel bajet so,naik tangga la.Penat jetlag tak habis lagi,tambah lagi.Penat naik tangga pula .

SMS: Boring.Aku tulis benda alah ni sambil dgr hindustan.Terbaek. Veer & Zara : Tere Liyer

No comments:

Thank you!

fnamaya. Powered by Blogger.