Cinta Dari Jauh 8

Sunday, April 29, 2012
Iffat masih leka bermain PSP  semasa aku menuruni tangga ke ruang tamu.Televisyen terpasang.Mataku meliar mencari ahli keluarga yang lain.Aku ke dapur,lalu membancuh milo panas.Milo panas itu kubawa ke ruang tamu.Aku menghenyakan badan di sebelah Iffat.Iffat mengalih pandangan kearahku seketika,sebelum menyambung bermain PSP.


" Tak salam angah pon?"Iffat mengunjuk salam.Sedari malam tadi,bila angahnya sampai ke rumah dia sudah pun tidur.Lama dipandang angahnya.Aku yang sedang menonton merasa terganggu apabla dipandang sebegitu.


"Kenapa pandang angah macam tu ?"
"Angah tipu Iffat"
"Ha? Tipu menda nih?" Kerutan didahiku sudah terukir.Bila masa aku menipu Iffat?
Pelik melihat sikap adik bongsuku seakan tidak mesra.Sedangkan dulu, mereka adik beradik sangat rapat.Milo panas ditangannya dihirup perlahan.Panas.


"Angah janji nak telefon Iffat tiap-tiap hari " rungut Iffat.PSP di letak di atas meja kopi dihadapan mereka.Aku terngadah.Oh Pasal itu.Mengingati janji dahulu,aku menepuk dahi perlahan.Iffat menuntut janji darinya.Janji yang dibuat apabila Iffat merengek kerana terpaksa tinggal dirumah seorang diri.Mana taknya,abang Idlan sudah berumah tangga dan menetap di Kedah.Aku pula menyambung pengajian di UnisZa.Alahai adiknya masih ingin bermanja walaupun sudah meningkat remaja.Lebih tepat lagi,tiada orang yang akan diajak bergaduh.Hahaha.


Menyedari kesalahan diri sendiri,cepat-cepat aku memeluk bahu Iffat.Kepalaku di sengetkan kearah Iffat."Angah minta maaf.Angah tahu angah tak tunaikan janji angah tapi angah bukan sengaja tau,banyak benda angah kena buat dekat U tu." Aku tersenyum meminta maaf.


Iffat masih lagi diam.Televisyen itu pon kalau boleh ditembus,agaknya dah tembus.Marah lagi la tu.


"Iffat.... jangan la merajuk.Angah dah minta maafkan? Tak baik tau kalau orang yang bersalah minta maaf tapi kita tak maafkan." AKu terpaksa memainkan peranan kaunselor disini ya.Hikhikhik.psikologi Iffat ni sikit,lepas ni okay la tu.Iffat nampaknya seperti sudah sejuk.Saat aku ingin memujuk si Iffat untuk benar-benar memaafkanku,suara along memecah kesunyian kami berdua.


"Iffat suruh je angah belanja Basikal mountain bike,baru boleh maafkan." Along yang sedang mendukung Wafi sengaja membuatkan keadaan lebih parah nampaknya.Along duduk ditengah -tengah antara aku dan Iffat.Aku menjelir lidah.Bikin panas la along ni.Ada ke suruh aku beli mountain bike,memang tak kan la.Aku bukannya pekerja,aku pelajar.


"Alonggggggg... jangan balas dendam sekarang ye?" aku buat muka kasihan.Along saja nak kenakan aku sebab malam tadi aku layan dia acuh tak acuh.Wafi ditarik perlahan.Diriba sekecil yang berumur dua tahun.Meronta-ronta anak saudaranya itu.


Along tersengih.Mulutnya membisikkan sesuatu pada Iffat.Mata Iffat bulat.Ah sudah .kenapa pulak ni? Aku hairan. "Angah....angah busy dengan pakwe ye?Tu yang tak telefon Iffat." Gila.Aku belajar susah -susah dekat U,sesedap rasa je kata aku busy dengan pakwe.Kerja along la ni.Keji.Along sudah tergelak.Kak Lin yang baru keluar dari ruang dapur terpinga-pinga melihat suaminya macam orang tak berapa nak betul,tergelak-gelak.Kak Lin menyuapkan makanan ke mulut Wafi.


"Iffat pernah rasa kena lipat tak? Tak pun along nak rasa kena lipat?" Mataku mencerlung kearah mereka berdua.Along dan Iffat masing-masing gelak kan aku.Papa dan mama yang sibuk berkebun diluar rumah sebentar tadi, menyertai  kami hanya memandang antara satu sama lain.


"Apa yang gelak kuat sangat along?Sampai keluar tu ha dengarnya.Kalah ponti anak remaja gelak" Papa sudah bersandar di sofa.Eceh,contoh papa bagi lagi buat kitaorang ketawa terbahak-bahak.Papa bukan suka pun tegok cerita macam tu.Cerita yang ala-ala Twillight tu.


"Papa ni, ada ke kata gelak along macam ponti anak remaja.tak kelas langsung." 


"Dah tu papa tanya , along tak jawab pun."
Along mula menceritakan segala-galanya.Kejadian dirinya dilayan acuh dan tak acuh semalam dan janji aku pada Iffat tak ditunaikan.Aku diam.Orang salah kena senyap.Televisyen yang terpasang,aku tonton.Biarlah along cerita.


"Angah dah minta maaf...."
"Dah la papa.along saja  je tu."
"Angah ni suka sungguh potong cakap orang,papa tanya angah dah minta maaf pada along?" Aku tersengih malu bila melihat pap.Pada alonghanya jelingan yang kuberikan.along yang sudah tersenyum-senyum.Eiii.mengada betul.


"Along,angah minta maaf pasal semalam yaaaa." aku unjuk salam.Mama selalu ajar,kalau minta maaf,kena salam.Along yang tersenyum senang menggosok kepalaku kuat-kuat.Tak suka.Habis kusut rambut aku.


" Iffat dah maafkan angah belum? "soal along.Iffat yang sedang bermain -main dengan Wafi menoleh kearah kami sekilas.Eleh nak jadi abang mithali la tu.Aku mencebik.Pantas saja along menarik telinganya apabila melihat aku mencebik.Auch.


"Dah laaa.saja ja nak bagi angah pujuk Iffat.Lagipun mama selalu backing angah,mama cakap angah sibuk belajar" Iffat gelak sakan.Amboi,tadi senyap macam rumah dilanda garuda,sekarang gelak macam orang tak betul.Drama!

No comments:

Thank you!

fnamaya. Powered by Blogger.