Review Re : Kau Ilhamku, Amany







Tajuk: Re: Kau Ilhamku

Penulis: Amany
Penerbit: Jemari Seni

Cerita tentang seorang peguam, seorang pencipta perisian ini bagi aku sangat menarik untuk dihadam. Watak perwatakan mereka memberi pendedahan baru buat pembaca yang lebih gemar mengenali tentang pekerjaan dari penceritaan santai.
Jalan ceritanya tak berat, jadi sangat sesuai untuk pembaca yang nak kurangkan tekanan yang sedia ada. Haha
Sejujurnya, dari awal pembaca sehingga akhir, aku terhibur dengan jalan cerita yang ringkas ini. aku suka setiap satu yang ada didalam cerita ini. Tak nampak atau tak rasa penulis ini try hard sangat. Semuanya namapak smooth. Tak dek satu ketika pun, aku rasa bosan saat meneliti cerita tentang Bany dan Isyraf ini.
Boleh jadi, dialog yang diwujudkan dalam cerita ini relaks, buat aku rasa cocok dengan bahasa harian aku sendiri. Kelainan dalam novel ini adalah dari pendedahan pekerjaan seperti peguam dan prosedur/ apa yang berlaku di dalam makhamah. Kerjaya yang jarang di ketengahkan oleh penulis lain. Kebiasannya, penulis akan cenderung untuk memilih pekerjaan seperti ahli perniagaan, doctor, engineer. Jadi, sedikit sebanyak, aku celik akal sikit la pasal life seorang peguam ni macam mana walaupun menerusi pembacaan santai begini.
Yang pastinya, cerita berkaitan Bany, Isyraf dan kawan- kawan diorang ini buatkan aku terhibur, tersenyum-senyum. Aku selalu merasakan, yang sebuah novel yang bagus adalah novel yang memberikan satu impak (kepuasan) kepada perasaan pembaca. Selain dari rasa seronok gembira, pembaca juga boleh mengetahui sesuatu yang baru walaupun dengan penyampaian yang santai.
Untuk penulis, tahniah kerana berjaya menghasilkan satu cerita yang santai tetapi tetap punya mesej tertentu. Semoga terus menulis karya yang lebih berkualiti.
P/s: Setelah membaca Re: Kau Ilhamku, aku cuba dapatkan Si Mata Bundar pula. Dah macam jatuh cinta dengan gaya penulisan Amany. <3


No comments:

Thank you!

fnamaya. Powered by Blogger.