Review Buku: Dilema, Muharikah

"Sehebat mana pun manusia itu, dia tetap punyai perasaan. 
Tetap akan merasai kesedihan pada saat ditimpa ujian"


Naskhah Dilema merupakan sekuel kepada Stigma & Karma yang memang aku nanti-nantikan kewujudannya. Aku sebenarnya rasa teruja, nak tahu  kisah Iman Syahirah dalam mencari erti kehidupan yang sebenar, setelah apa yang berlaku didalam Stigma & Karma.

Tapi tetap juga aku tidak meletakkan apa-apa expectation.

Permulaan bab yang mengisahkan tentang kerinduan Iman terhadap Faris, pada aku membantu menaikan mood pembaca untuk terus kekal mengikuti Dilema. Penulis mengetengahkan kepelbagaian konflik yang berkait rapat, dengan bertemakan persahabatan, kebergantungan kepada Tuhan, kekeluargaan & krisis rumah tangga, kehilangan, kepercayaan terapi dan Islam, dan juga mental health.  Event-event penting yang berkaitan disusun kemas sehingga, aku dapat menghayati perjalanan cerita dengan mainan emosi yang turun naik,

dan sejujurnya, aku menangis ya bila baca Dilema ni.

Aku suka bila penulis menghadirkan watak baru dan konflik yang berkait dengan Shahrizal, Ilana dan Alia. Pada aku, ia sangat membantu merancakkan perkembangan kisah Iman. Perkembangan watak Iman, Aleph  juga menjelaskan berkembang positif yang ketara

Satu lagi perkara yang aku suka apabila penulis mencipta scene yang menunjukan proses terapi, dan kaitan terapi dan Islam, sekurang-kurangnya mampu membuka mata pembaca lain tentang kepentingan mendapatkan terapi dari dari saluran yang betul dan dapat mengurangkan stigma terhadap terapi dan kaitannya dengan Islam.


Dilema mungkin sebuah sekuel yang berat tetapi personally, aku suka sebab ia menjadikan Dilema sebuah sekuel yang  cukup segala rencahnya dan  lebih bermakna dan tidak  sejajar seperti novel-novel yang lepas. Ia juga merupakan novel terakhir yang berkisarkan tentang Iman Syahirah yang mencari erti kehidupan sebenar. Dan aku boleh katakan bahawa penutup kepada cerita Iman ni merupakan penutup yang baik, memberi kesan kepada hati dan mendidik jiwa bagi sesiapa yang mengikuti kisah Iman sejak Stigma lagi.

Tahniah Muharikah kerana  berjaya menghasilkan Dilema dengan berkualiti. Teruskan menulis!

...
Kalau korang nak membaca Stigma, Karma dan Dilema, korang boleh dapatkan di imanshoppe.com Highly recommended ya gais! 

2 comments:

  1. Saya ada beli buku ni, belum sempat nak baca lagi huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Syaza. Terima kasih singgah blog saya. Takpe. Takes time okay. Baca bila awak dah ready... :)

      Delete

Thank you!

fnamaya. Powered by Blogger.