Review Buku : Enjoy Your Life, Dr. Muhammad 'Abdur Rahman al-Areefy


"You need to understand the nature of the individual you are dealing with consider that person's likes and dislikes in other to earn his or her pleasure"


Sejujurnya aku start baca Enjoy Your Life ni bulan November 2019 tapi terpaksa berhenti seketika, dan Ramadan lepas @bookendsmy aturkan Ramadan Reading Challenge,alhamdulillah aku berjaya habiskan juga Enjoy Your Life. Terima kasih @bookends! 🥺
.
Enjoy Your Life, antara buku terbaik yang pernah aku baca. Ditulis oleh Dr. Muhammad 'Abdur Rahman al-Areefi, bertemakan self-help
.
Buku ni mengajak kita untuk menghargai kehidupan kita, dengan menekankan hubungan interpersonal. Dalam erti kata lain, menjaga hubungan dengan manusia lain (habluminnannas)
.
Secara peribadi, aku boleh katakan yang aku suka semua tentang buku ni. Dari segi layout buku yang nyaman, font & gaya penulisan & penggunaan kertas yang licin
.
Aku rasa mudah untuk hadam, faham & buat refleksi. Setiap topik dimulakan dengan sebuah penceritaan yang kebanyakan masa relate dengan diri kita
.
Menariknya lagi, penulis mengaitkan setiap topik dengan biografi Nabi Muhammad S.A.W. MasyaAllah part ni paling buat aku terkesan. Setiap kali aku baca, aku akan amaze dengan peribadi Nabi Muhammad S.A.W. dan terfikir contoh macam mana lagi yang aku nak... untuk jadi seseorang yang lebih baik
.
Banyak tips dan ilmu tentang interpersonal yang dikongsikan oleh penulis, di samping di setiap akhir topik, diselitkan reminder, quotes dan persoalan supaya kita tak hanya digest penulisannya tapi galakkan kita cuba berubah... dan penulis bawa aku untuk melihat ”kejanggalan” dgn manusia lain dengan view yang berbeza
.
Kalau korang tanya, berbaloi tak? Aku akan jawab berbaloi-baloi tanpa ragu-ragu
.
.


No comments:

Thank you!

fnamaya. Powered by Blogger.