Review Buku: Apa Khabar Depresi? (Dr. Sakinah Salleh)

Thursday, March 25, 2021

 



"Kesihatan tidak semestinya datang daripada ubat. Selalunya, ia hadir daripada ketenangan fikiran, kedamaian hati, ketenangan jiwa serta kebahagiaan dan kasih sayang yang mewangi."

Aku ambil masa sedikit untuk membaca dan menulis review Apa Khabar Depresi? ini. Bukan sebab buku ini tak bagus tetapi sebab ada banyak perkara yang disentuh yang membuatkan aku perlu semak kefahaman aku sendiri.

Buku ini ada 5 segmen:
1. Epilog kemurungan
2. Memahami penyakit kemurungan
3. Terapi dan kesedaran
4. Terapi kemurungan daripada perspektif Islam
5. Motivasi pencetus semangat

Secara peribadi, aku merasakan buku ini dihasilkan sebagai pendedahan awal dan langkah pencegahan dari kemurungan. Bila aku sebut langkah pencegahan, ia bukanlah satu jaminan yang kita tidak akan melalui kemurungan. Dan paling penting, kemurungan ini merupakan penyakit mental yang sama seperti penyakit fizikal dan faktor yang menyebabkan kemurungan ini multifactorial.

Selain itu, usaha Dr Sakinah Salleh dalam mengetengahkan terapi dan kesedaran dari perspektif Islam juga membuka mata untuk melihat semula lifestyle kita sebagai muslim. Ia membantu kita memahami kemurungan dari perspektif Islam.

Overall, buku ini sesuai untuk semua lapisan masyarakat terutama bagi yang ingin mengetahui tentang kemurungan secara umum dan bagaimana pandangan Islam melihat kemurungan sekaligus dapat mematahkan stigma kemurungan.

Boleh dapatkan buku ini di PTS :)

No comments:

Thank you!

fnamaya. Powered by Blogger.