Review Novel : Mahar setulus Hati Oleh Ayu Emelda

Monday, January 16, 2012

                                      
                                        Assalamualaikum dan selamat malam .. .. ..




  





Pagi-pagi buta mcm ni , aku nak luahkan perasaan aku terhadap karya kak ayu emelda yang ke-5.whoaaa ~~ dari aku lower form sampai aku upper form sampai aku tgh tanam buah anggur  ,akak penulis ni menulis karya-karya yg pelbagai tak dak la stereotaip ja. Dan aku perasan yang jalan cerita yang akak comel ni tulis sedikit berbeza drpd yang lain. Mungkin disebabkan tittle 'novel nur' menjadikan ia lebih islamik. walauapeapepun , aku paling paling paling suka karya yg kelima ni - MAHAR SETULUS HATI- tak sia-sia aku cari sampai alor staq weyhh , habaq mai kat hiangg ... memang buat aku touching dan sebak.


Aku dah lama nak baca novel ni , tapi disebabkan aku terpaksa berdepan dengan STPM ,aku slowkan la kegiatan mentelaah novel ni , Jadi bila habis ja exam ,aku terus jejak kaki kat kedai buku utk carik novel ni ,malangnya  tak ada.. hailah hailah.Lepas sebulan,baru aku dapat baca novel ni. tengok cover memang dah mantap seyhh. Buka plastik ,tgk ending ,haha memang meletop . 

Tadi , aku baca bab awal-awal time emir nak kahwin dengan harlina dan selepas diorang dikahwinkan , aku rasa mcm cool dan best ja la sbb ada term-term yg lawak . paling tak bleyh dilupakan. part 

'masakkan tomyam - tomyam maggi sekali harlina bg dekat emir.' part paling gelak besar la kan.entahentah aku sorang je gelak part ni . hehe 

Aku suka part emir sbb' he try to change harlina's attitude from a bad person  to be a good muslimah' , walaupun harlina ni memang ketegaq . ade ke perempuan ketegaq lagu harlina ni ? tak tau la . Tapi kire mencabar la kan akak penulis boleh buat watak heroin jadi ketegaq  gila sampai aku pon duk pening2 pikiaq ada ntah perempuan ketegaq lagu ni ? thumbs up kak ayu ;) EMir  pon yg mmg tenang n sabaq ja duk main psikologi dgn harlina . ade ntah mamat mcm emir ni , kalau ada aku pon mau . kehkeh ;)) memang payah la kan kalau nak ubah seseorang yg dah biasa dgn sifat 'liar', betul la kata orang nak melentur buluh biar dr rebungnya. Ni kalau dah besaq , ketegaq plak mmg kena tonyoh dgn clorox nih . haha nasib baik emir ni sabaq ..

Lagi yg bestnya, sbb di permulaan setiap bab ade hadith, tafsir ayat-ayat Al-Quran  dan kata-kata hikmah yg bekaitan dgn setiap chapter ni , so yg mengkagumkan aku mcm mn akak penulis ni bleyh relate hadith dan tafsir ayat Al-Quran tu dari satu chapter dgn chapter yg lain . bg aku mmg awesome ahh . msti lama akak penulis ni nak fhm satu2 dalil tu kan ? good job kak ayu ;)

part yang nak sampai ke klimaks tuuu buat aku sebak dan nak menitik ayaq mata ,byk dugaan . huhu . kesian pula dekat harlina bila dia dah berubah tp adik ipaq pulak tak mau caya. Lps tu  emir excident . uwaaaaaaaaaa .sedih kott .

honestly, byk pengajaran yg diselitkan dlm novel ni 
- kena hormatkan kedua ibu bapa kita tak kira lah dia just mak mertua ka pak mertua ka 
  dan lainlain ...
- kena hormat suami * aku tak dek suami lagi ... weee 
- jgn salah sangka , sbb salah sangka ni sgt memudaratkan
- kena ada tujuan hidup , sbb islam ajar kita utk sentiasa bermatlamat
- kena ada ilmu utk berdakwah tak cukup hanya mainan kata-kata
-kena bersyukur dgn setiap pemberian Allah sbb , setiap kurniaan yg Allah berikan itu milik Allah , once Dia nak tarik balik , Dia akan tarik .
- dan byk lagi . nak tau baca MSH okayy 

Lagi byk part yg hebat ahh  bg aku , time aku baca novel ni tak dak la terlintas kat otak aku  'awat cita ni lagu ni ntah , boringnya, bla , bla n bla ' tak dak okayy - so siapasiapa yg belum baca , baik mpa-mpa p beli n baca. =,=

Apapun, buat kak ayu emelda semoga terus sukses ;)
saya dah baca kelima-lima novel akak dan saya rasa yg ni paling awesomeeeeeeeeeee ;)
semoga ada lagi buah tgn dr kak ayu emelda +_+
T.A.H.N.I.A.H
kalau nak terjah blog kak ayu klik ( http://ayuemelda.blogspot.com/ ) 



No comments:

Thank you!

fnamaya. Powered by Blogger.