Review Novel : Kejora Di langit Cinta Oleh Anis Ayuni




Assalamualaikum ;)


Buat peminat novel,hari ini turn Kejora Di Langit Cinta pula untuk direviewkan.Orang lain post entry pasal selamat hari guru,kau?Review novel.Memang tak alert langsung dengan keadaan dan persekitaran keliling.
ha ha ha

Novel yang dikarya Anis Ayuni ni adalah novel yang ke-10,beliau tulis.Itupun kalau aku tak salah info,kalau salah minta maaf ye.Hmm,okay novel ini pon sebenarnya berkaitan watak seorang guru.Semua orang tahu, Anis Ayuni seorang guru.

So bila aku baca novel terbaru beliau ini,aku rasa apa yang beliau tulis adalah pengalaman beliau sendiri dan mungkin pengalaman teman-teman seperjuangan beliau.Mungkin.That's why aku buat review novel ini.Kalau korang pernah baca Gemersik Kalbu, ada cikgu Raihana aka ana.
Kali ini ada cikgu Faradila aka dila.

Apa kata aku tentang novel ini?

Novel ini berkisarkan watak seorang bakal guru dan seterusnya menjadi seorang guru disekolah menengah.Dalam plot-plot penceritaan,banyak disentuh mengenai profesion perguruan yang bagi aku sangat bermanfaat.Untuk bakal guru ,korang digalakan untuk membaca novel ini supaya korang dapat gambaran sebenar,suasana berhadapan dengan pelajar-pelajar.

Berkisarkan cerita anak-anak pelajar pada zaman melenium ini.Ada yang okay,ada juga yang tak okay.Ada yang nak belajar ,ada yang tak nak.Tapi apa yang aku dapat rumuskan setiap penceritaan tentang pelajar-pelajar dalam novel ini,masuk dengan jiwa aku sebab keletah-keletah yang diceritakan beliau ini macam pengalaman aku masa aku jadi student so aku tak dek lah boring bila baca kan? Sebab bila ada kaitan dengan diri kita,whoaa baru best.Terasa macam aku jadi watak sampingan.he he he!

Berkisarkan pengorbanan seorang guru dalam mendidik pelajar-pelajar .Tak kisah kena calar kereta pon,senyum ja.Bertuah sungguh kalau dapat cikgu macam itu.So kalau korang beli noel ini buat hadiah hari guru pon okay.Lain dari yang lain. hew hew hew.

'You future in your hand'

Selain itu,Novel ini juga berkisarkan tentang pertemuan semula Dila dengan Khalish.Khalish yang dikenali sewaktu mereka sama-sama buat umrah empat tahun lepas telah menggamit perasaan sayang dan cinta setelah kembali bertemu.Khalish kerjanya mencanting batik disebuah bengkel.

Berkaitan Khalish,aku suka watak ini bukan sahaja sebab dia satu-satunya hero dalam cerita ini,tapi sebab kerjaya yang ditetapkan oleh penulis.Mencanting batik?Tak pernah aku baca lagi watak hero kerja canting batik.Asyikasyik ahli perniagaan yang ada syarikat super gah sana sini.Huisy.Boring.kali ini kalau korang baca korang mesti seynum jeee.
Dalam novel ini pun korang boleh explore ape itu mencanting batik.Hmm best best.Aku pula jadi tak sabar nak pergi Terengganu ,nak pergi tengok orang canting batik. whoaaaa.

Kalau aku nak cerita pasal setiap watak,tak tertulis aku.Makanya aku hanya menulis sedikit sebanyak jalan ceita lah yek.

Konflik datang bila adik Dila,haneen meninggal.So time ini mama Dila berkabung sampai terpaksa menunda perkahwinan Dila dan Khalish.Lagi konflik bila tiba-tiba Dila ada adik lain,Rania yang terpaksa ambil dari rumah kebajikan untuk menjadi pengganti haneen.Korang mesti tertanya-tanya,rania ni datang dari mana.So kalau nak tahu cerita ini jadi apa,pergi beli novel ini di kedai berhampiran anda.Tak rugi beli,sebab happy ending ;)

Yang nak pergi jalan-jalan ke blog kak Anis Ayuni.Klik-> Anis Ayuni

Aku ucapkan tahniah buat Kak Anis sebab masih terus giat menghasilkan novel-novel yang berkualiti dan ia mampu mencambahkan pengalaman dan pengetahuan dalam pelbagai aspek.Tahniah.
May Allah bless u kak.Insya-Allah jumpa di lain entry.
Salam.

No comments:

Thank you!

fnamaya. Powered by Blogger.