#SF2

Wednesday, May 20, 2015


 macam mana kita nak buat, kalau kita berhadapan dengan manusia yang menganggap apa yang kita buat itu sebagai sesuatu yang riak ( padahal , kita cuma mengajak mereka untuk buat something yang baik?) cth: post something di facebook.

hmmm,


 manusia itu tak kan lari daripada berkata-kata. dan kita tak mampu nak tutup mulut mereka. lagi satu, kita melihat pada penerimaan manusia. dalam hidup, kita berhadapan dengan dua jenis spesis manusia. pertama : yang selalu melihat kepada negatif. kedua : yang selalu melihat kepada positif. cabarannya ialah : apabila berhadapan dengan manusia yang pertama. Berlapang dada dengan spesis begini, sebab kita jelaskan kebaikan macam mana pun, they still try to find cacat cela jugak.  macam la kalau kita beri kertas A4 yang putih itu tapi kita buat satu noktah, they tend to see yang noktah hitam itu lagi daripada ruang putih yang lain. haaa camtu lah ibaratnya. kalau nak deal dengan manusia yang positif, tak de masalah. Sebab, mereka happy saja, kalau kita share benda yang baik.




'do good and good will come to you.' 

kalau kita nak buat baik, jangan fikir orang nak kata apa (kalau kita fikir orang: kita stuck, tak kemana pun, nak jadi baik susah, nak stay pun susah) - as long as benda itu bermanfaat kepada semua, kongsilah bersama. sebab kebaikan sekecil mana pun yang kita buat, selagi mana kita ikhlas menyampaikan, berkongsi ia tetap dikira oleh-Nya. Siapa tahu, tuhan itu Maha Kaya bukan? 

so whoever does an atom's weight of good will see it 
And whoever an does atom's weight of evil will see it 
Az-Zalzalah : 7 -8 

tanya diri sendiri, apa yang kita nak buat itu untuk siapa? untuk redha manusia redha sang pencipta?



self-reminder| 
7.00pagi|
20 Mei|


No comments:

Thank you!

fnamaya. Powered by Blogger.