Review Buku: Imamku Lelaki Pendosa

Saturday, January 09, 2021


Aku boleh katakan yang aku sangat suka dengan penulisan Umie Nadzimah. Rasa rugi sebab lambat mendapatkan dan teruja untuk mengetahui kisah ILP ini seiring. Kematangan penulis dalam mengolah jalan cerita dengan mengentengahkan tema organik yang masih lagi tabu untuk dibincangkan atau difiksikan, ini sangat membuka mata dan meluaskan pandangan.

Aku jadi teruja dan berlapang dada apabila ada penulis yang membawa satu tema yang jarang di garap oleh penulis lain, tetapi olahannya lengkap dan tersusun. Pada aku, binaan plot ILP ni lengkap. Pembaca boleh mengikuti pernceritaan dengan baik dengan menghayati permasalahan yang dihidangkan pada beberapa bab awal, sebelum menjadi rentetan peristiwa yang sempurna, dengan menyelitkan konflik dalam dan luaran antara Dean & Cahaya, dan watak-watak sampingan yang lain.

Binaan plot yang tersusun, jelas memudahkan pembaca menangkap konflik yang dibentangkan dan mengikuti jalan cerita sehingga selesai dengan lebih fokus. Konflik yang disertakan sangat relatable dengan kebanyakan situasi yang dilalui oleh pasangan suami isteri terutama yang mempunyai pasangan yang bertentangan dengan fitrah.

Yang terbaik tentang naskhah ini ialah gabungan konflik antara dua buah keluarga Dean dan Cahaya, apa yang berlaku kepada mama Cahaya antara ciptaan event yang menimbulkan rasa kesal dan rasa simpati kepada abah Cahaya dan meladeni apa yang berlaku terhadap Cahaya, suatu pengalaman yang sukar dimengertikan. Meletakkan diri aku ditempat Cahaya juga sudah tidak terbayang.Kepercayaan seorang ibu kepada anak ddi luarnya cukup baik dan smepurna, tetapi lupa bukan setiap masa terjaga dari 'selitan dosa' juga membuka mata aku.

Apa yang aku dapat simpulkan ialah, kisah antara Cahaya dan Dean ini tersisip banyak pengajaran terutama sekali bagaimana kita melihat dan bertindak apabila kita berhadapan dengan sesuatu yang tak pernah dijangka. Konfliknya padat, sarat dengan mesej. Highly recommend!

No comments:

Thank you!

fnamaya. Powered by Blogger.