Cheesy Merdeka!

Friday, August 31, 2018







Iphone berbunyi. Aku yang sedang membaca novel segera mengangkat tanpa melihat kepada nama si pemanggil. “Helo.”
            “Buat apa?”
            Berkerut dahi aku tapi tetap membalas si pemanggil. “Baca novel.”
            “Boleh ganggu?”
            Aku diam berfikir, sebelum membalas. “Boleh.”
            “Cuba keluar ke beranda.”
            “Eh.”
            Please.”
“Okay.” Aku senyum nipis seraya meletakkan novel di tepi meja tidur. Aku mengenakan tudung sarung lalu keluar ke beranda bilik. Telefon masih di tangan tanpa mematikannya terlebih dahulu.
Telefon aku lekap ke telinga semula, setelah berdiri menghadap pamandangan bangunan pencakar langit di hadapan mataku. Di hiasi dengan gemerlapan cahaya neon.
“Kenapa?”
“Ikut saya kira…”
Aku ketawa. “Moja…”
Please.”
“Okay.” Aku menurut tanpa banyak soal.
“Satu.”
Aku ikut. “Satu.”
“Dua…”
“Dua…”
“Tiga…”
“Tiga…”
Dan beberapa saat kemudian, mataku membulat, mulutku melopong, terkejut dengan percikan bunga api yang kelihatan walaupun jauh. “Moja! Cantiknya!”
Moja ketawa ceria. “Selamat hari Merdeka, Jane.”
 “Selamat hari Merdeka juga Moja! Thank you.”
"Jane..."
“Merdeka kan hati dan minda awak yang sentiasa 'rendah diri', untuk saya dampingi.”

No comments:

Thank you!

fnamaya. Powered by Blogger.