Review Buku: 27 A... Kita Bertemu, Dhiya Zafira


“Betrayal is never easy to handle especially by someone we love and trust the most. There is no right way to accept it.”


Setelah sekian lama aku tak membaca karya Dhiya Zafira, akhirnya dapat juga baca 27 A... Kita Bertemu. Beberapa tahun kebelakangan ni, seingat aku Dhiya Zafira lebih dikenali dgn novel yang bergenre kan romance-action. Jadi bila aku tau jalan cerita 27A...Kita Bertemu ni lebih kepada womens's fiction, aku memang ternanti-nanti, buat pengubat rindu.


Apa yang aku boleh katakan, perasaan aku apabila membaca 27A...Kita bertemu ni, sama seperti aku membaca Samping Ungu karya Hezzy Azra. Aku 'membesar' dengan novel-novel dari penulis-penulis alaf21(sebelum) sebab itu, bila penulis menulis genre yang berbeza atau dah lama tak terbitkan novel, aku jadi rindu penyampaian dan gaya penulisan mereka.

Sejujurnya, aku suka dengan 27A...Kita Bertemu. Kisahnya tentang seorang Naja yang menghadapi krisis rumahtangga atau sebenarnya dia berhadapan dengan toxic relationship tanpa sedar antara suami dan keluarga mentua. Aku mention tanpa sedar sebab scene-scene yang diketengahkan nampak macam tidak toksik dalam masyarakat kita tapi sebenarya toksik ya. 


Watak Faisal ni sebenarnya dalam realiti kita, berlambak-lambak. Dia berjaya buat aku rasa marah & menjengkelkan. Sisi Naja pula, pada aku merupakan sisi yang perlu ditonjolkan. Seorang yang sangat baik tetapi analitik. Dia punya hati dan jiwa yang besar untuk keluar dari krisis. Langkah akhirnya, sesuatu yang perlu dirai. Keluar dari hubungan toksik itu satu pilihan yang tepat.

The best thing to do to someone who betrayed you is to forget them. Betul kan? Tapi bagi aku the best revenge is... bila kita mampu teruskan hidup. Kita tak biarkan kesedihan tu menguasai hidup kita.” - Rees 

Pertemuan Naja & Rees, pada aku pelengkap yang sangat manis dalam 27 A... Kita Bertemu. You shouldn’t stay in a toxic relationship. You deserve better. 

***

7 Sebab Kenapa kita perlu keluar dari hubungan yang toksik 

  1. Lebih baik bersendirian daripada mempunyai pasangan yang toksik 
  2. Kekal didalam hubungan toksik akan menghalang personal growth
  3. Melepaskan hubungan toksik sebenarnya memberi ruang kepada hubungan yang lebih baik 
  4. Hubungan toksik selalunya akan berakhir dengan penderaan
  5. Meninggalkan hubungan toksik menunjukkan kekuatan dalaman/peribadi
  6. Hubungan toksik bukan hubungan yang sihat 
  7. Anda lebih berharga dari hubungan yang toksik 

2 comments:

  1. Hubungan toksik memang sangat merbahaya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya. Sebab tu kena tau red flag & preparation what to do kalau involve dengan toxic relationship.

      Delete

Thank you!

fnamaya. Powered by Blogger.