Review Buku: 60 Great Women Enshrined in Islamic History

Wednesday, March 23, 2022

 


Macam biasa, kalau buku yang Berbahasa Inggeris ini, aku ambik masa sikit nak habiskan. Aku tak boleh habiskan dalam masa yang pendek, sebab kena baca satu-satu, cuba hadam & buat self-reflection.

Apa yang pasti, lepas aku dah habis baca 60 Great Women, Enshrined in Islamic History, dari Dr. Tareq As Suwaidan, inspiring!

Aku rasa semacam puas, rasa berbunga-bunga. Sejujurnya setiap kali aku habis baca dari bab ke bab yang lain, ayat yang terlintas di fikiran aku ialah betapa tuhan menjaga kaum wanita dan memuliakannya. Banyak sangat wanita hebat dalam Islam yang ada dalam Quran & Sunnah yang boleh kita jadikan contoh tak kira dalam aspek apa sekalipun: kehidupan peribadi, dakwah, bisnes

Apa yang membuatkan aku boleh terus mengikuti tentang 60 Great Women Enshrined in Islamic History, penulis memulakan bab dengan memberikan penjelasan terhadap peranan wanita dalam Islam dan sekaligus menepis salah faham sesetengah pihak terhadap peranan wanita yang dianjurkan Islam. Kalau kita sejenis yang observer, kita akan nampak betapa banyak pihak yang tidak memahami peranan dan tanggungjawab wanita dalam Islam.

Dalam buku ini, ia mengetengahkan tiga bab utama : (1) Understanding the role of women in Islam
(2). Women in the lives of the prophets (3) Women Leaders.

Dan ketiga-tiga bab ni sangat sangat menarik untuk diterokai dan dihadam. Untuk aku, ia membuka mata dan dan dapat melihat dari perspektif yang baru, yang lebih luas. Pernah tak waktu dekat sekolah, kisah-kisah wanita hebat Muslim ini disampaikan dengan gambaran yang terlalu sempurna sehingga susah kita nak relate?

Pada aku, penulisan Dr Tareq As Suwaidan terasa lebih dekat.

Menariknya lagi, setiap kali kisah-kisah wanita hebat ini ditulis secara terperinci, penulis akan highlightkan kekuatan yang menyebabkan mereka dikenali. Secara tak langsung, kekuatan tersebut boleh dijadikan contoh buat kita. Setiap kali aku baca, aku akan amaze dengan peribadi wanita Muslim dan terfikir contoh macam mana lagi yang aku nak... untuk jadi seseorang yang lebih baik.

Kalau korang tanya, berbaloi tak? Bagi aku, sangat berbaloi. Terutama sekali bagi mereka yang nak tahu dengan lebih jelas, asas peranan & tanggungjawab wanita muslim. Pada aku, sebelum nak tahu lebih mendalam, kena tahu asas dulu, supaya kita tak mudah terikut-ikut dengan kefahaman yang belum jelas. Highly recommended! ❤️

#bookreview #bookphotography #bookbloggers #bookstagram #bookstagrammers #malaysianbookstagrammer #malaysiamembaca #malaybooks #selfhelpbooks #interpersonalrelationships #dakwahcornerbooks #dakwahcornerbookstore #stayhomereadabook #bookcollectors #proudreader #athirahreview #60greatwomaninislam

P/s: Boleh dapatkan buku ini di https://www.dakwahbookstore.com/

No comments:

Thank you!

fnamaya. Powered by Blogger.