Anak-anak Istimewa

Tuesday, May 22, 2012
Assalamualaikum ;)

Menjengah kembali cerita pagi tadi,aku dan ibu dapat called malam tadi untuk join satu event yang dianjurkan oleh Jabatan kebajikan Masyarakat,PDK 4 RRD,Kerajaan negeri dan beberapa lagi agensi sempena hari keputeraan.Alhamdulillah,aku dan ibu berkesempatan untuk join this event.


Sebenarnya,ia adalah lawatan DYMM Raja perempuan Perlis.Lawatan ke rumah pemulihan dalam komuniti 4 RRD Arau.Aturcara bermula pukul 10 pagi,dengan taklimat perkembangan PDK 4 Arau.


Anak-anak istimewa yang perlu diberi perhatian
























Seterusnya,acara lawatan ini diteruskan dengan persembahan pelatih-pelatih PDK.Time ini kalau tengok,macam-macam peel ada.Tarian yang sangat bertenaga dan bagi aku mereka sangat sporting.Anak-anak istimewa begini,mereka memerlukan lebih perhatian.Tapi bila mereka memegang title anak-anak istimewa,kita kena jaga perasaan mereka,once mereka sentap,merajuk lah jawabnya.


So aku kagum la tengok cikgu-cikgu yang in-charge jaga anak-anak ini.Memerlukan kesabaran yang sangat tinggi.Bila anak-anak ni berpeluh,cikgu-cikgu akan lap peluh.Bila mereka panas,cikgu-cikgu akan kipaskan diorang.Hmm,kalau aku berada di tempat cikgu tu camne?


Emcee bertugas cakap :
 " Semalam raptai,tarian lain.Hari ini tarian lain.Tapi nak dapatkan mood mereka,cikgu pengsan 3 kali"


Ayat emcee dah dapat gambarkan macam mana cikgu-cikgu bertungkus lumus melatih anak-anak ini untuk pastikan mereka mampu membuat persembahan yang terbaik.


Acara diteruskan dengan lawatan bilik -bilik khas.Disebabkan bilik-bilik khas hanya memuatkan bilangan kecil tetamu,so masa ini aku dengan ibu melepak sat dekat luar.Lepas dah habis majlis baru kitaorang masuk bilik khas.Masa masuk bilik ini,rasa nak menangis.Tapi terpaksa tahan.Melihat seorang ibu tabah menjaga anak yang kurang upaya.Muhasabah diri balik.


Gambar di bawah ini menunjukan adik perempuan yang berusia 12 tahun.Saat adik-adik kita yang lain berlari kesana sini,belajar,bermain,siapa sangka masih ada yang tidak mampu untuk bangun ,berjalan hatta tidak berdaya mengangkat badan.Hanya mampu kesana sini apabila dikelek oleh seorang ibu.Adik ni mempunyai kembar seiras yang kini menjalani hidup seperti yang sepatutnya.Puncanya hanya satu lemas ketika dalam kandungan ibu.So,ibu yang mengandung doa banyak-banyak dan pastikan anda mendapat rawatan yang sebenar-benarnya.

Adik perempuan ni akan diberi susu dan bubur melalui tiub,dan perkara yang mampu membuat aku fikir banyak-banyak kali,adalah bila yang menjaga adik ni adalah kakaknya.Kakak nya yang susukan,kakaknya yang jagakan.Aku?Bila suruh jaga adik,tak nak.Apelah sangat nak jaga adik aku yang semuanya cukup sifat berbanding adik yang istimewa ni.Sesungguhnya aku sangat kagum dengan sikap ketabahan yang ada dalam diri si kakak.

Adik ni berusia 12 tahun.
Gambar dibawah ini pula ,adik perempuan berusia 8 tahun bersama ibunya.Puncanya sama kerana lemas.Bila fikir-fikir balik,kita yang dilahirkan tanpa cacat cela ini sebenarnya perlu bersyukur dengan kurniaan-Nya.Kalau tak mahu melakukan kebaikan,ibadah lagi tak tahulah.


Alhamdulillah sebab aku dapat peluang melawat anak-anak istimewa ni.Kadang-kadang dalam kita menghadapi liku-liku kehidupan,kita menjalani hidup ,keluar pagi,pergi belajar,malam kelas tambahan,cuti kita dengar tazkirah,buat aktiviti-aktiviti lain,kita lupa yang ada insan lain yang masih memerlukan perhatian dari kita.

Cikgu dekat pusat pemulihan itu pesan,Nanti-nanti datang  la lagi.Hmm,Insya-Allah ;) Mungkin lepas ini,kita boleh masukkan kedatangan kita ke pusat kebajikan untuk menyumbangkan tenaga,duit atau apa-apa sahaja dalam senarai aktiviti kita.Biiznillah ;)

Semoga cikgu-cikgu teruskan usaha yang mulia dan semoga jasa baik cikgu semua menjadi saham akhirat kelak.Tahniah.Kita masih belum terlambat untuk sama-sama berganding bahu membuat kebaikan.

sms:1 Rejab.Allahumma bariklana fi rajab wa sha'ban wa ballighna ramadhan.
        Jangan lupa puasa ;)

3 comments:

  1. sbg manusia normal,aku bersimpati dgn depa. InsyaAllah nak belajar rajin rajin nak bantu dorg :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. @hanis rahman-Alhamdulillah,ada jugak org yg bersimpati.
      kdg2 kita sampai lupa yg still ada yg tidak bernasib baik seperti kita ;)
      hmm,belajar utk tlg anak2 istimewa ni.Insya-Allah.

      Delete
  2. Tempat tu asalnya sekolah tadika kemas saya☺☺

    ReplyDelete

Thank you!

fnamaya. Powered by Blogger.