Review Buku: Ayla Hannah, Syu Ariani

 

"Nek wan cuma nampak enam jiwa kanak-kanak, terperangkap dalam jasad orang dewasa dan bawa luka dalam hati masing-masing."



"Nek wan cuma nampak enam jiwa kanak-kanak, terperangkap dalam jasad orang dewasa dan bawa luka dalam hati masing-masing."

Seingat aku, aku tak pernah baca cerita asal Ayla Hannah. Jadi, bila aku beli Ayla Hannah ini aku tak meletakkan apa-apa jangkaan. Cuma aku dapat rasakan yang cerita ni akan memberikan kepuasan kepada aku. Entah lah gais, kadang-kadaang instinct kita ni power tau. Haha

Walaupun permulaan bab tidak begitu wow untuk menangkap perhatian aku tetapi, ia tetap menimbulkan tanda tanya dan membuatkan aku meneruskan pembacaan. Sejujurnya, aku suka olahan penulis terhadap keseluruhan cerita Ayla Hannah yang mengangkat tema kekeluargaan & persahabatan setara dengan konfliknya.

Dua eleman yang buatkan aku sangat mengagumi kisah Ayla Hannah ini adalah dari segi pembinaan dan perkembangan setiap watak yang diketengahkan. Ceritanya bukan saja tentang Ayla Hannah yang terhimpit dek kisah kedua ibu bapanya, tetapi ada banyak lagi watak dan setiap perwatakan itu ada deskripsi utama untuk menterjemahkan siapa Rizman, Anaqi, Lilyan, Atilia & Kaer. Ia membawa pembaca untuk merasa perit, berat dan tersepitnya setiap dari mereka untuk bangkit dan kembali 'hidup'.

Mesej yang disampaikan oleh penulis sesuatu yang aku sangat raikan sebab secara tak langsung kisah Ayla Hannah ni berjaya membuatkan pembaca mempunyai deep thoughts tentang setiap orang tak kira lah kita ni ada 'privilege' atau tidak sekalipun, kita tak akan dapat lari daripada melalui detik-detik kesukaran sepanjang kehidupan kita. Kecik atau besar bukan persoalannya. Dan sebagai yang melihat dari sisi luar, kita tidak ada ruang pun sebenarnya untuk menidakkan atau memperkecilkan masalah atau kesukaran yang dialami oleh orang lain.

Tahniah Syu Ariani atas naskhah yang punya hati dan jiwa. Semoga terus menulis dan berkarya dengan penuh rasa. Tahniah juga untuk layout ebook yang simple, nice tetapi buatkan mata rasa sedap nak membaca. Good job sebab buat ebook yang sangat teliti bukan sekadar fokus pada penulisan cerita tapi semua di ambil kira ❤️

No comments:

Thank you!

fnamaya. Powered by Blogger.